Fii Sanatos


Mâncăm sănătos de Paști

07/04/18 (171 vizualizari)

Nu putem să nu ne răsfățăm cu bucatele tradiționale de Paști. Dar, după o perioadă lungă de post, mesele copioase prezintă un adevărat pericol pentru sănătate. Pentru a evita acutizarea bolilor gastrointestinale, nutriționiștii recomandă ca masa de Paşti să conțină minimum grăsimi şi calorii.

Carnea de miel, la grătar sau la cuptor, este vedeta de Paşti. Din punct de vedere nutritiv, carnea de miel este bogată în proteine, vitamine și microelemente. Conținutul acestora în 100 de grame de carne de miel ne asigură doza zilnică recomandată de vitamina B12, B6, B3, B2, B1, zinc, fier, magneziu și acid folic. Din păcate, ea este cam grea și cu un conţinut ridicat de grăsimi. Deci, nu este recomandată persoanelor care au un nivel crescut al colesterolui sau vârstnicilor.

Ouăle roșii, și nu doar roșii, sunt adevărate complexe energetice naturale. Valoare energetică a unui ou de 60 g este de 75 kcal, apă - 37,7 ml, proteine - 6,25g, lipide - 5,01g, carbohidrați - 0,61g. Totuși, ouăle trebuie consumate cu măsură. Iar, pentru a asigura o bună funcționare a organismului, se recomandă consumul concomitent cu multă salată și legume de sezon.

Într mesele de bază, pentru a ușura digestia, a ameliora absorbția nutrienților și a preveni constipația, se recomandă consumul unei cantități mai mari de apă și fructe. Pentru a evita meteorismul, evitați consumul de băuturi carbogazoase atât în timpul mesei, cât și între mese.

În ceea ce privește alcoolul – trebuie să fim precauți. Acesta va duce la creșterea tensiunii arteriale, la eliberarea în exces a enzimelor hepatice pentru a-l neutraliza, la excitabilitate, sau iritabilitate, dar și la dereglări gastrointestinale. Vinul trebuie consumat natural, fără aditivi. Nu uitați, beneficiile vinului scad odată cu creșterea cantității consumate.

După masa de Paști, faceți o mică plimbare pe jos.

Evitați ceaiul negru, cafeaua, ciocolata, grăsimile, ce vă pot provoca spasme ale tractului gastrointestinal.

Cât despre desert, tradiţionala pască poate fi preparată cu brânză degresată. Fiți cu noi pe facebook:

 

Sfaturi înțelepte:

  1. Optați pentru fibre! Le găsiți în fructe, legume proaspete, cereale integrale, oleaginoase. Ele favorizează tranzitul intestinal, prevenind constipația.
  2. Nu doar fibrele, ci și alimentele bogate în enzime ameliorează digestia. Astfel, brânza, bananele, papaya, ananasul, nu trebuie să lipsească de la masă.
  3. Nu vă grăbiți să înghițiți pe nerăsuflate mâncarea. Alocați suficient timp mestecatului, ajutând stomacul să digere mai ușor alimentele.
  4. După răsfățul cu carne de miel, treceți la supa de pui. Aceasta este blândă, ca un "balsam" pentru stomac, prevenind instalarea crampelor abdominale.
  5. Aveți grijă la consumul de ouă roșii! Două pe zi sunt suficiente. Excesul va suprasolicita ficatul și vezica biliară, care se pot solda cu o vizită la medic.
  6. Nu consumați apă în timpul mesei. Aceasta va dilua sucul gastric, va încetini digestia, va duce la balonare și flatulență. Înlocuiți-o cu suc proaspăt de lămâie!
  7. Nu exagerați, chiar dacă Paştele este o dată în an.