Fii Sanatos


Pregătim un grătar gustos și sănătos

11/07/18 (196 vizualizari)

Grătarul este deliciul culinar al verii. El ne aduce multe emoții pozitive, dar nu trebuie să uităm că există și unele riscuri pentru sănătate. Iată ce ne recomandă nutriționiștii.

Selectați cu atenție ceea ce veți găti la grătar

Potrivit National Cancer Institute, SUA, prepararea cărnii, dar și a diferitor soiuri de pește, la temperaturi mai înalte de 150°C, duce la eliberarea aminelor heterociclice, substanțe chimice potențial cancerigene. În schimb, puteți profita din plin de un grătar din fructe de mare, precum creveții, racii și homarii, scoicile, stridiile, deoarece acestea nu eliberează compuși toxici.

Optați pentru fructe și legume! Porumbul, ardeii, vinetele, dovleceii, piersicile, ananasul, la fel nu formează amine heterociclice atunci când sunt preparate la temperaturi înalte.

Evitați prăjirea exagerată a cărnii

Nutriționiștii spun că, substanțele eliminate la prăjirea exagerată a cărnii, sunt nu doar carcerigene, ci mai intervin în reglarea sensibilității țesuturilor către insulină, crescând riscul pentru diabet zaharat tip 2. Pentru a limita expunerea la aceste toxine, evitați arderea grătarului și consumați carne în cantități moderate.

Preparați o marinadă protectoare

Pregătiți o marinadă din ulei, apă, oțet și condimente bogate în antioxidanți, ca rozmarin, oregano, cimbru, și țineți carnea timp de 30 de minute înainte de preparare. Această marinadă poate bloca, cel puțin parțial, formarea de amine heterociclice. La fel și folia de aluminiu reduce formarea substanțelor cancerigene. Un studiu a descoperit că amestecarea unui gram de ardei iute cu 100g de carne de vită, a blocat formarea de amine heterociclice. Dacă amestecul este prea iute, adăugați ierburi și usturoi.

Reduceți consumul de carne roșie

Unele studii susțin că consumul de carne roșie poate crește riscul de boli cardiovasculare, cancer, diabet și moarte timpurie. Mai agresivă este carnea procesată ca salamul, crenvurștile și șunca, deoarece conțin o cantitate mai mare de sare și conservanți, crescând riscul pentru cancer colorectal. În timpul preparării la temperaturi înalte, nitrații și nitriții pot interacționa cu compușii naturali ai cărnii, declanșând formarea unui alt tip de toxine numite nitrosamine, la fel cu potențial cancerigen. 

Optați pentru păsări domestice, pește, proteine vegetale, sau alegeți ceva minim prelucrat, cum ar fi cotletul. 

Carnea roșie neprelucrată are o cantitate mare de fier, proteine și vitamine B, de aceea consumul ei ocazional este benefic. Fiți cu noi pe facebook:

O vară plăcută să aveți!