Fii Sanatos


Mai nou! – slăbește eficient cu dieta ketogenică

18/04/18 (167 vizualizari)

Dieta ketogenică presupune un regim alimentar cu aport foarte scăzut de carbohidrați, dar cu un aport crescut de grăsimi, astfel în calitate de sursă de energie fiind utilizate cetonele.

Cum se întâmplă?

Atunci când consumăm produse bogate în carbohidrați, organismul nostru produce glucoză și insulină. Glucoza prin intermediul insulinei este convertită și utilizată în calitate de energie. Aceasta este cea mai ușoară cale de sinteză a energiei de către organism. Dar, atunci când glucoza este utilizată ca energie primară, grăsimile rămân de rezervă, fiind stocate sub formă de țesut adipos.

Atunci când respectăm dieta ketogenică, scade aportul de carbohidrați, iar organismul este indus într-o stare cunoscută sub denumirea de cetoză – un proces natural, inițiat pentru a ne ajuta să supraviețuim în cazul unui aport alimentar redus. În această stare metabolică, prin scindarea grăsimilor la nivelul ficatului are loc producerea de cetone.

Scopul unei diete keto, corect respectată, este de a induce organismul în starea metabolică de cetoză. Nu facem acest lucru prin limitarea aportului de calorii, ci a carbohidraților. Iar organismul nostru, care posedă capacități incredibile de adaptare, atunci când îl supraîncărcăm cu grăsimi și îl limităm în carbohidrați, va începe să folosească (să ardă) cetonele ca sursă primară de energie.

Care sunt beneficiile?

  • Pierderea în greutate

Dieta keto folosește în calitate de sursă de energie grăsimea depozitată în organism, transformându-l într-o adevărată mașină de ardere a grăsimilor. Deci, beneficiile sunt evidente.

Din punct de vedere științific, dieta keto a arătat rezultate mai bune în comparație cu dietele cu conținut scăzut de grăsimi și cele cu conținut mare de carbohidrați; chiar și pe termen lung.

  • Reglarea glicemiei

Dieta keto reduce în mod natural nivelul glucozei din sânge datorită tipului de alimente pe care le consumați. Studiile arată că dieta ketogenică este o modalitate eficientă de a preveni sau gestiona diabetul zaharat.

  • Creșterea performanței mentale

Cetonele reprezintă o sursă valoroasă de combustibil pentru creier. Aportul crescut de acizi grași are efecte benefice asupra funcției creierului, îmbunătățind concentrația și performanța psihică.

  • Creșterea energiei și normalizarea senzației de foame

Oferind organismului o sursă de energie mai bună și mai fiabilă, vă veți simți mai energici în timpul zilei. Grăsimile s-au dovedit a fi cea mai eficientă moleculă utilizată ca combustibil. Mai mult, grăsimea oferă o senzație de sațietate pentru mai mult timp.

  • Epilepsia

Dieta ketogenă a fost utilizată încă de la începutul anilor 1900 în tratamentul epilepsiei. Ea este una dintre cele mai utilizate terapii pentru copiii cu epilepsie necontrolată. Respectarea acestui regim alimentar, oferă posibilitatea de a administra mai puține medicamente sau doze reduse de remedii anticonvulsivante, permițind totodată un control excelent al acesteia. În ultimii ani, studiile au arătat rezultate semnificative și la adulții cu epilepsie.

  • Colesterolul și tensiunea arterială

Dieta keto îmbunătățește nivelul de trigliceride și colesterol. Pe cât de straniu nu ar părea, dar dietele cu conținut scăzut de carbohidrați și crescut de grăsimi, arată o creștere dramatică a HDL (colesterol bun) cu scăderea concentrației de particule LDL (colesterol rău), în comparație cu dietele cu conținut scăzut de grăsimi. Alte studii relevă o îmbunătățire a valorilor tensiunii arteriale.

  • Acneea

Dieta ketogenică are beneficii și asupra pielii. Studiile relatează reducerea leziunilor și inflamației pielii după respectarea dietei cu conținut scăzut de carbohidrați.

Ce veți putea mânca în cazul că ați decis să respectați dieta ketogenică?

Dieta keto începe cu planificarea. Cu cât veți fi mai restrictivi în aportul de carbohidrați (mai puțin de 15 g/zi), cu atât mai repede veți intra în această stare. Acest minim necesar de carbohidrați va fi asigurat din consumul de legume, nuci și lactate. 

Nu consumați carbohidrați rafinați cum ar fi grâul (pâine, paste, cereale), amidonul (cartofi, fasole, leguminoase) sau fructe. Puținele excepții sunt avocado, fructe de pădure, care pot fi consumate moderat.

Proudse permise:

  • Carne – pește, carne de vită, miel, pasăre, ouă;
  • Vegetale – spanac, varza kale, broccoli, conopidă;
  • Produse lactate cu conținut ridicat de grăsimi – brânzeturi, cremă bogată în grăsimi, unt;
  • Nuci și semințe – macadamia, nuci, semințe de floarea soarelui;
  • Avocado și fructe de pădure – zmeură, mure și alte fructe cu conținut glicemic scăzut;
  • Îndulcitori – stevia, eritritol;
  • Alte grăsimi – ulei de cocos, grăsimi saturate;

Produse interzise:

  • Cerealele – grâu, porumb, orez, cereale;
  • Zahăr – miere, agave, sirop de arțar;
  • Fructe – mere, banane, portocale;
  • Tuberculi – cartofi, igname.

Aportul de nutrienți trebuie să fie: 70% - grăsimi, 25% - proteine și 5% - carbohidrați.

Efecte adverse

Cu toate că pare a fi destul de inofensivă și ușor de respectat, dieta keto are și efecte adverse. Cele mai frecvente sunt cefaleea, respirația urât mirositoare, slăbiciune, oboseală, constipație sau diaree. Ele apar din cauza restricției aportului de glucide și trecerii la stare de cetoză, ceea ce reprezintă un stres pentru organism.

  • Probleme intestinale

Atunci când respectăm o dietă cu conținut scăzut de carbohidrați, fibrele sunt deseori trecute cu vederea, deoarece ne concentrăm asupra alimentelor grase - șuncă, friptură, brânzeturi. Consumul scăzut de fibre va determina schimbări în microflora intestinală, provocând inflamații, constipație și/sau diaree. Acest lucru poate fi remediat consumând legume cu conținut înalt de fibre, fructe cu coajă lemnoasă, verdețuri și semințe, cum ar fi cele de in, la fiecare masă.

  • Respirația urât mirositoare

Când este atins obiectivul de ardere a grăsimilor pe post de combustibil, organismul va produce acetonă – cauza principală a respirației urât mirositoare. Acetona este eliminată prin respirație și transpirație, la intrarea în cetoză. Unele persoane nu au această manifestare, pe când altele suferă pe parcursul a câtorva săptămâni.

 

Cei ce suferă de respirație urâtă, o pot masca cu spray-uri de mentă pe bază de plante, gumă de mestecat, aport adecvat de lichide și sare, dar și prin o igienă orală bună.

  • Pierderi de minerale și lichide

Prin creșterea excreției de fluide și minerale, dieta keto acționează ca un diuretic. Acesta este motivul pentru care studiile subliniază deshidratarea ca cea mai frecventă complicație de debut și precoce a unei diete ketogenice. Astfel, dacă aveți simptome cum ar fi greața, dureri de cap, confuzie și oboseală, care nu dispar, hidratați-vă din abundență!

Dieta keto și ciclul menstrual

Pe lângă faptul că este un factor de stres pentru organism, aportul scăzut de carbohidrați duce la scăderea nivelului de hormoni reglatori ai ciclului menstrual, ceea ce poate duce la amenoree (lipsa menstruației mai mult de 3 luni). Dacă aveți dereglîri de ciclu menstrual, măriți consumul de carbohidrați până la 75-150 grame pe zi, până la normalizarea ciclului menstrual.

Dieta keto și sarcina

Studiile nu recomandă respectarea unui regim alimentar cu aport scăzut de carbohidrați femeilor gravide. Fiți cu noi pe facebook: