Fii Sanatos


Fulgii de ovăz - mic dejun delicios

28/02/19 (97 vizualizari)

Fulgii de ovăz sunt un deliciu pentru micul dejun. Deși au o istorie lungă, ei își câștigă rapid popularitate datorită accesibilității și proprietăților sale.

Știați că… Ovăzul preluat direct din câmp, neprelucrat, nu poate fi consumat?! El este învelit într-o coajă groasă, care trebuie îndepărtată înainte de preparare și consum. Crupele obținute pot fi mărunțite, sau fierte și aplatizate, fiind transformate în fulgi, care sunt gata pentru consum.

De fapt, există diferite tipuri de fulgi de ovăz: ovăz mărunt și laminat, cu preparare rapidă și instantanee. Fulgii de ovăz cu preparare rapidă și instantă sunt, în mod obișnuit, aplatizați sau laminați, fierți sau prefierți, pentru a reduce timpul de preparare. Ovăzul mărunt este tăiat în bucăți mici, și nu este laminat. Totuși, indiferent de modul de preparare, ovăzul face parte din grupul cerealelor integrale și are proprietăți nutriționale de bază asemănătoare.

Shengmin Sang, profesor la North Carolina A&T State University, care a studiat proprietățile nutritive ale ovăzului, susține că beneficiile consumului de ovăz sunt incontestabile. El poate preveni diabetul zaharat, bolile cardiovasculare, contribuie la scăderea nivelului colesterolului. Iar studiile arată că fulgii integrali de ovăz conțin mai multe substanțe fitochimice, precum avenantramida, cu proprietăți antioxidante și antiinflamatoare, ce pot preveni inflamația asociată bolilor cronice.

Componentul principal al ovăzului sunt fibrele. Ele ameliorează funcția tractului digestiv încetinind procesarea alimentelor și absorbția lor la nivel intestinal. Consumul de ovăz ne oferă senzația de plenitudine gastrică și crește răspunsul organismului la insulină, reducând riscul diabetului de tip 2 și bolilor metabolice. Tot fibrele, în intestinul gros servesc drept hrană pentru bacteriile bune și asigură un scaun sănătos. Spre deosebire de grâu și alte cereale, ovăzul conține cantități mari de fibre specifice, numite beta glucan, care contribuie la reducerea mai eficientă a colesterolului, diminuând riscul pentru boli cardiovasculare, dar și pentru cele metabolice.

Edward Giovannucci, profesor de nutriție la Harvard School of Public Health, susține că ovăzul este și o sursă excelentă de vitamine B, vitamina E și minerale.

Totodată, nutriționiștii ne avertizează că adăugarea de zahăr, sodiu sau altor aditivi alimentari, poate diminua rapid aceste proprietăți. Însăși fulgii de ovăz cu preparare instantă conțin zahăr. Trebuie să fie precaute și persoanele cu sensibilitate înaltă la gluten și boala celiacă. Ovăzul natural nu conține gluten, dar în urma încrucișării cu alte cereale poate fi contaminat de la boabele de grâu, orz și secară, în câmp, în timpul depozitării sau în timpul transportului. Fiți cu noi pe facebook: