Fii Sanatos


Dacă ții la privirea ta – trebuie să citești asta!

20/10/17 (835 vizualizari)

Conform unui studiu recent, oftalmologii constată mai multe probleme oculare în prezent, decât cinci ani în urmă. Și cifrele sunt în continuă creștere. Dar vestea bună este că jumătate din toate cazurile de pierdere a vederii pot fi prevenite.

Iată unele obiceiuri nesănătoase, ce prezintă risc pentru vedere.

Obiceiuri proaste

În anul 2014, Moorfields Eye Hospital din Londra a lansat campania Healthy Habits – Obiceiuri Sănătoase, cu scopul educării populației despre factorii ce influențează sănătatea vederii.

Oftalmologii au constatat creșterea infecțiilor oculare, periculoase pentru vedere, cum este cheratita acanthamoeba, cauzată de un parazit ce habitează în sol, apa dulce și apa de mare. Acest parazit ajungând în spatele unei lentile de contact, mănâncă din cornee, stratul transparent superior al ochiului, ajungând pînă la globul ocular, iar netratată, duce la pierderea ireversibilă a vederii. Ce trebuie să faci?

  • Nu spăla niciodată lentilele de contact cu apa de la robinet și nu înota sau face duș cu lentile de contact aplicate.
  • Spală-te întotdeauna pe mâini înainte de a atinge lentilele și folosește o soluție specială de curățare.
  • Solicită imediat asistență medicală dacă observi orice simptom suspect, ce poate duce la pierderea vederii timp de câteva zile.

Alege perechea potrivită de ochelari de soare!

Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, daunele provocate de RUV constituie cel mai mare factor de risc pentru cataractă, care afectează una din trei persoane peste 65 de ani.

Eyecare Trust recomandă purtarea de ochelari de soare cu protecție de 100% UVA și UVB, precum și o marcă CE, ce poate demonstra că a trecut standardele europene de siguranță. Conform legii, toți ochelarii de soare vânduți în UE trebuie să poarte un marcaj CE. Dar, fii atent la ochelari contrafăcuți! Aceștia sunt chiar mai periculoși decât absența lor, deoarece lentilele întunecate provoacă dilatarea pupileleor, permițând trecerea mai multor raze UV.

Fii activ!

Exercițiile fizice regulate sunt benefice atât pentru inimă, cât și pentru ochi.

Exercițiile aerobice, mai ales acelea care te fac să respiri mai repede și să transpiri, contribuie la creșterea aportului de oxigen la nivelul nervului optic și scade tensiunea intraoculară. Creșterea tensiunii intraoculare, ca în cazul glaucomului, duce la deteriorarea permanentă a nervului optic, ce afectează vederea. Conform International Glaucoma Association, o plimbare energică timp de 20 de minute, de cel puțin patru ori pe săptămână, este suficientă pentru a scădea tensiunea intraoculară.

Ai grijă de masa corporală

Studiile arată că persoanele supraponderale au o densitate scăzută a pigmentului din maculă, parte a ochiului necesară pentru vederea centrală. Acest lucru înseamnă că ochiul are mai puțină protecție naturală, iar riscul pentru degenerare maculară legată de vârstă (age-related macular degeneration - AMD) este mult mai mare. Deseori obezitatea asociază hipertensiune arterială și diabet zaharat – ceea ce afectează vasele sanguine la nivelul fundului de ochi.

Alimentează-te corect

O cantitate prea mare de grăsimi saturate duce la acumularea acestora în vasele sanguine din maculă, crescând riscul de AMD.

Statistica arată că trei sferturi dintre noi nu consumă cele cinci porții de fructe și legume recomandate pe zi. Iar acestea conțin o combinație de substanțe nutritive vitale pentru sănătatea ochilor.

Verificați etichetele produselor alimentare – un produs alimentar este considerat bogat în grăsimi saturate dacă conține mai mult de 5 g acizi grași saturați la 100 g de produs. Consumați cel puțin o porție de pește gras pe săptămână, cum sunt sardinele și macroul, care conțin grăsimi omega-3, ce susțin structura membranelor celulare în ochi. Consumați mai multe fructe și legume galbene, portocalii și verzi , cu conținut bogat în luteină, un nutrient vital pentru o vedere bună.

Fumatul

Fumatul dăunează sănătății în general, și ochii nu sunt o excepție. Substanțele chimice din tutun afectează vasele mici de sânge din interiorul ochilor, cauzând ocluzii și hemoragii interne. Acest lucru dăunează retinei, partea "văzătoare" a ochiului, ceea ce, la rândul său, crește riscul de AMD. Potrivit British Medical Journal, unul din cinci cazuri de AMD este cauzată de fumat. De asemenea, în mod semnificativ, crește riscul de cataractă.

Nu ignora controlului oftalmologic

Mulți dintre noi evită controlul oftalmologic regulat. Dar anume ei susțin că, acesta permite depistarea precoce a patologiilor oculare și prevenirea dereglărilor de vedere. Glaucomul mai este numit și "hoțul tăcut al vederii". Potrivit International Glaucoma Association, este posibilă pierderea a până la 40% a vizibilității, înainte de a observa simptomele acestuia. Un control oftalmologic de rutină poate depista și alte probleme de sănătate, cum ar fi diabetul zaharat. Efectuați un control oftalmologic cel puțin o dată la doi ani. Fiți cu noi pe facebook: