Fii Sanatos


Jucării educative și jocuri pentru copii în primul an de viață

20/10/17 (973 vizualizari)

In primul an de viață este pusa baza sănătatii copilului, în sensul cel mai larg al acestui cuvânt. Dacă atenția părinților și medicilor în această perioadă se va concentra doar asupra stării sale somatice, va fi imposibil de a obține rezultatele dorite. In timpul perioadei de vârsta fragedă este importantă nu doar alimentația corectă și igiena optimă dar, de asemenea, și monitorizarea dezvoltării psiho-sociale. În același timp, o atenție constantă la nevoile psihosociale ale copilului favorizează o mai bună absorbție a nutrienților, dezvoltare fizică mai bună, formarea sistemului imun și rezistența la factorii mediului înconjurător. Din păcate, medicina modernă, în special pediatria vârstei fragede, acordă foarte puțină atenție acestor aspecte și părinții adesea sunt nevoiți să acționeze pe cont propriu, fără control și consiliere din partea medicilor. De cele mai multe ori rezultatele nu sunt cele dorite, iar în cele din urmă sunt procurate o mulțime de jucării, uneori foarte frumoase din punctul de vedere al părinților, dar absolut neinteresante și inutile copiilor.

Persoanele care au copii mici, îsi amintesc cu ușurință cazuri, când achiziționarea unei jucării minunate la prima vedere, nu a provocat nici un interes din partea copilului, el continuând să se  joace cu alte lucruri: scotocea o cutioară, rupea un ziar, facea zgomot cu lingura, etc.. Selectarea  jucăriilor și a formei jocului pentru micuț, răspunsul său la acțiunea propusă trebuie să respecte capacitățile și termenii de dezvoltare a acestuia.

Iată câteva momente, pe baza cărora părinții pot contribui foarte mult la dezvoltarea de aptitudini și capacități ale copilului.

În primele 6 luni de viață are loc formarea funcției vizuale și tactile. Mai întii micuțul învață să privească, să simtă și să audă, așa că în primele zile oricine ia copilul în brațe, trebuie să vorbescă cu el liniștit, cu voce blândă. Copilul aude bine și deslușește doar vorbirea înceată și lină, deaceea trebuie de evitat  vorbirea  cu voce  tare sau muzica tare - apropo, acest fapt este o garanție că funcția auditivă se va forma la termen și dezvoltarea vorbirii va fi mai precoce.

In timpul alimentației, este important ca copilașul sa fie ținut la pieptul mamei, pentru a putea atinge fața și corpul ei, formând astfel o legătură vitală de comunicare. Este absolut inacceptabil de a hrăni copilul în pătuțul său (în cazul în care el este alimentat artificial din biberon) – el are o mare nevoie de comunicare tactilă.

In timpul îmbrăcării copilului, în timpul vorbirii cu el, este important de a găsi distanța la care copilul vede clar, poate fixa privirea și începe  sa urmăreasca fața cunoscută, apropiată – aceasta este o etapă foarte importantă de dezvoltare. Uneori se pare că copilul nu răspunde, privește în depărtare, nu este interesat de nimic. Acest lucru are loc din cauza imaturității capacității de acomodare a cristalinului. Dacă veti găsi distanța optimă și veti începe sa antrenați acomodarea, în termen de câteva zile veți remarca o îmbunatățire semnificativă a funcției - copilul va deveni mai interesat, va contacta mai bine, iar pe viitor va avea o vedere mai bună.

Pentru prima lună veți avea nevoie de prima jucărie. Ar trebui să fie simplă, de preferință, de o culoare (cel mai bine copilul distinge roșu, albastru și verde, aproape nu vede culorile palide și intermediare), sunătoare, să aibă un mâner subțire, astfel încât să o puteți pune în mâna copilului. Jucăria ar trebui să fie ușoară, sigură, astfel încât copilul sa o poata simți cu ușurință (o va face cu siguranță prin intermediul receptorilor de pe suprafața limbii). Jucăriile sunătoare sau cele care se rotesc sînt acceptabile, dacă acestea au culoare aprinsă, dar nu multicolore, produc un sunet melodic blând și copilul le poate vedea. În cazul în care un copil vede la o distanță mică, suspendarea unei astfel de jucării e posibilă numai după o pregătire suficientă, iar distanța necesară pentru o vizibilitate mai bună va crește.

La vârsta de 2-3 luni, copilul este interesat de obiecte mari, în culori aprinse. Micuțul poate cerceta timp îndelungat un covor atârnat pe perete, o draperie, reactionează la lumina puternică, în patuțul lui puteți așterne un prosop sau o plăpumioară de culoare aprinsă. Trebuie să vorbiți cât mai mult cu el, astfel încât să poată vedea mișcarea buzelor. In acest mod, copilul va încerca să imite aceste mișcări și la el vor apărea elemente de gângurire pe silabe. Daca copilul spune multe combinații vocala-consoană înseamnă că are un auz bun: există speranța că el va vorbi mai devreme.

Dupa 4 luni cunoașterea prin senzația tactilă devine elementul cel mai important în dezvoltare. În această perioadă, i se pot oferi obiecte variate la atingere. Copilul le va boți și le va trage la gură. Jucariile moi ar trebui să fie de așa natură încât să ofere condiții de siguranță, țesatura trebuie sa fie rezistentă la umeditate, fara scame.
Având în vedere faptul că, la această vârstă copilul știe deja cum să mute lucrurile din o mîna în alta, jucăriile-sunătoare ar trebui să fie ușoare, comode. In vânzare există o mulțime de jucării cu mânere groase, care sunt foarte frumoase din perspectiva adultului, dar nu prezintă nici un interes pentru copil. Jucariile mari "de cauciuc" vor deveni distractive doar la 5-6 luni, iar  jucăriile cu o configurație complexă formate din diverse  piese nu-i vor atrage atenția.

După 6 luni are loc un salt semnificativ în abilitățile copilului: el se rostogolește pe burtă, încearcă să se ridice, volumul mișcărilor sale este în creștere cu fiecare zi, apar mișcari complexe ale mânilor, crește în mod semnificativ câmpul vizual – toate acestea duc la o schimbare a intereselor.

6-12 luni este perioada de creștere intensă a activității cognitive. Copilul vrea sa creeze sunete - are nevoie de a ciocaăni mult. El începe să urmărească și să înțeleagă mișcarea obiectelor în spațiu - are nevoie să arunce (el privește obiectele în mișcare). Micuțul începe să fie conștient de dimensiunile obiectelor - apare nevoia de a pune un obiect mic într-unul mare, apoi de a-l scoate, apare nevoia de a separa obiecte. Toate acestea determină tipurile de jucării și formele de joc, care devin treptat mai complexe.
Părinții ar trebui să observe cât de interesat copilul bate cu lingura, cu jucăria-sunătoare pe pătuț, de masă sau de perete, cum se straduie să arunce totul din pătuț – toate acestea sunt momente pozitive în dezvoltarea sa. Acum puteți cumpăra jucării și mai complexe, care necesită apăsarea butoanelor pentru sunet, diverse forme care se includ una în alta sau piramide care se montează pe un inel. Regula de bază - toate piesele jucăriilor nu trebuie să fie prea mici și trebuie să fie comode pentru a fi apucate cu mânuța. Acest lucru este deosebit de important în ceea ce privește piramidele. Uneori frumusețea lor exterioară nu corespunde cu capacitățile mișcărilor fine ale copilului.
În această perioadă ar trebui să înceapă jocurile cu copilul. Cel mai bun joc este antrenarea memoriei  lui – așa-numitul joc "cu-cu": se acoperă fața lui, astfel ca el să realizeze că, de îndată ce se va descoperi fața – îi va vedea pe toți. Apoi, jocul devine mai complicat: copilului se propune să caute pe cineva din adulți (comentând acțiunile cu cuvinte) - copilul trebuie să caute intenționat, fiind ghidat de sunet. Versiunea cea mai sofisticată a acestui joc, care necesită un antrenament, posibil mai îndelungat, este căutarea obiectului ascuns. De exemplu, arătați-i copilului o jucărie cunoscută, față de care a manifestat un interes și acoperiți-o cu ceva. Treptat, copilul va înțelege că obiectul care se află în preajmă  și pe care nu îl vede este acoperit - are loc formarea memoriei și gândirii asociative. In acest joc, este important să se minimizeze distragerea cum ar fi - prezența altor persoane sau alte jucării.

La 8 luni se pot oferi carți copilului. Mai întîi el învăță să le răsfoiască, fiind atras de imaginile viu colorate și de faptul că acestea se schimbă atunci când întorci pagina. Treptat, apare un interes deosebit față de o anumită imagine. Este important ca imaginea sa fie clară pentru copil. Cu alte cuvinte, în imagine ar trebui să fie doar un singur obiect simplu, clar, de dimensiuni mari și viu colorat. Selectarea cărților pentru cultivarea interesului față de ele - este o sarcină importantă și dificilă. Rolul decisiv în acest proces revine capacităților copilului și nu conținutului carții sau preferințelor părinților. Din aceste carți se învață obiectele, iar o nouă carte ar trebui oferită doar atunci când dispare interesul pentru cea precedentă.
La acest termen, copilul devine conștient de corpul său și compară diferite părți ale corpului său cu ale adultului. Este deosebit de important de fiecare dată de pronunțat clar acea parte a corpului pe care o atinge copilul. Trebuie să se țină cont de faptul că copilul nu poate memoriza totul dintr-o dată. E bine să rețină o noțiune, apoi următoarea, etc.. Astfel la vârsta de 1 an, la rugămintea unui adult, copilul va fi capabil de a  diferenția și arătă părți ale corpului său și ale adultului.

Pentru prima dată copilul intelege că toate lucrurile sunt de diferite mărimi și forme, deaceea trebuie propuse neapărat jucării care pot fi incorporate una în alta (forme, cești). Copiii preferă să se joace cu obiectele pe care le folosesc adulții și pe care le văd de multe ori în viața de zi cu zi. Uneori lucrurile simple, habituale sunt mai atractive pentru ei decât jucăriile scumpe și neînțelese.

A doua jumătate a primului an de viață este perioada când copilul începe să imite și, cel mai important, pentru prima dată se bucură de acțiunile sale efectuate într-un mod corect. Copilul poate începe să învețe jocul ”tapușele”, s.a. Nu conteaza ce fel de joc va fi, este important faptul să se joace împreună, atât adultul cât și copilul să primească bucurie și satisfacție de la joc, iar copilul să simtă acest lucru.

Poate cea mai dificilă perioadă  pentru activitațile cu copilul este cea între 1 și 1,5 ani.
În această perioadă, în care copilul învață să meargă, toate interesele sale sunt îndreptate asupra posibilității de lărgire desinestătătoare a arealului de joacă. Se poate concentra pe un timp foarte scurt, și, prin urmare, activitățile de joacă ar trebui să fie îmbinate cu interesele sale. Copilului ar trebui să i se ofere jucării care pot fi incorporate una în alta, ușor de dezasamblat. Jocurile ar trebui să fie simple, având caracter de imitație - a hrăni păpușa, a o culca în pat și a o acoperi, jocul cu camionul, încărcarea și descărcarea acestuia, etc.. În această perioadă, deja ar trebui de citit cărți copilului, de propus să aleaga un obiect dintr-o mulțime, să formeze imagini simple.
Desigur, o perioadă oarecare copilulul se poate juca desinestătător. Dar faptul că poate sta singur un timp îndelungat nu este un motiv de bucurie. La această vârstă, este mai degrabă o problemă. Este o părere greșită că în acest fel el se va obișnui să fie independent. Dimpotrivă, în cazul în care copilul de un an și jumătate este capabil timp îndelungat să stea fără atenție din partea adulților, aceasta este mai degrabă un semn de dereglare a comunicării. Din păcate, astfel de copii "neobositori", în viitor, pot avea probleme de socializare, și treptat vor rămîne în urma copiilor de aceeași vârstă. Mai mult decât atât, o astfel de dorință nefirească pentru aceasta vârstă, de a fi singur, poate fi primul semn de tulburare psihică. Totul ar trebui să fie cu moderație. De obicei, copiii care de la naștere au parte de atenție corectă (nu o supraprotejare, dar atenție bazată pe relații) sunt mai calmi și mai rezistenți, se bucură de jocul desinestătător, dar preferă să comunice și să se joace cu adulții. Părinții ar trebui să folosească fiecare minut pentru a stabili astfel de relații.

Există o mare diferență între a fi, pur și simplu, împreună cu copilul dumneavoastră la domiciliu și de a vă juca cu el. Fără îndoială, a doua este mult mai complicat și necesită din partea adultului multă răbdare și atenție, dar este singura modalitate de a forma o persoană sănătoasă, puternică, calmă, echilibrată, ceea ce va oferi relații calde și o bună înțelegere în familie pentru mulți ani înainte.

Sursa:

Е. С. Кешишян, доктор медицинских наук, профессор
МНИИ педиатрии и детской хирургии Росздрава,
Центр коррекции развития детей раннего возраста, Москва