Fii Sanatos


Piersici și nectarine – savoare și sănătate

20/10/17 (691 vizualizari)

Hidratare și revigorare... Acestea sunt așteptările noastre când e vorba despre delicioasele nectarine și piersici! Dar plăcerea e și mai mare, dacă cunoști efectele benefice asupra sănătății ale acestor fructe.

Nutriţional, există multe asemănări între nectarine şi piersici, doar că nectarinele sunt ceva mai dulci. Ele sunt bogate în vitamina C, provitamina A, vitaminele B3, B5 şi E, fier, magneziu, fosfor, zinc, iod, potasiu şi de seleniu. Conţin, de asemenea, cantităţi mari de fitonutrienţi, antioxidanţi şi fibre. Dar, nu conţin grăsimi şi sodiu, fiind benefice pentru persoanele hipertensive şi cu nivel crescut al colesterolului.

Și calităţile terapeutice ale acestora sunt asemănătoare, fiind binevenite în caz de litiază urinară, reumatism şi gută, cancer și boli cardiovasculare.

Hidratare şi remineralizare

Cu un conţinut de apă de 87-89%, aceste fructe aromate au un efect revigorant şi suplinesc pierderile de săruri minerale cauzate de transpiraţia excesivă. Nectarinele sunt surse valoroase de potasiu, fosfor şi vitamine, necesar persoanelor cu probleme cardiace sau hipertensive. Aportul de fibre ameliorează tranzitul intestinal, reduce absorbția grăsimilor, diminuând astfel nivelul de colesterol în sânge.

Sănătate și tinerețe!

Cercetările biochimiştilor au arătat că în pulpa nectarinelor există numeroase substanţe care pot regenera ţesutul pielii. Substanţele active nu acţionează direct asupra tenului, ci asupra secreţiei unor hormoni ai creierului de tip serotonine, care cresc eficienţa controlului nervos asupra proceselor care se petrec la nivelul pielii. Cercetătorii estimează că un consum zilnic de 300-350 g de nectarine ori piersici, timp de 45 de zile, scăde viteza de ridare cu 55-65%. Și pentru cei care vor să slăbească fructele sunt binevenite, întrucât au doar 40 calorii la 100 de grame, în schimb conținutul de vitamine și minerale, foarte necesare în timpul curelor de slăbire, este foarte mare.

Fructele fericirii!

Prezența magneziului ține la distanță stresul și anxietatea, păstrând echilibrul sistemului nervos. Vitamina B ajută să fiți mai fericiți, avînd efecte asemănătoare serotoninei, numită și "hormonul fericirii". Consumul regulat de piersici combate insomnia.

Protejează ochii

Piersicile conțin două carotenoide, luteina și zeaxantina, care previn apariția cataractei și protejează retina de radicalii liberi. Ele sunt bogate și în betacaroten, care se transformă în vitamina A, contribuind la menținerea unei vederi sănătoase. Totodată, betacarotenul previne apariția degenerescenței maculare, o boală care, în timp, duce la orbire.

Lupta împotriva cancerului

Piersicile și nectarinele sunt bogate în compuși fenolici și carotenoizi, ce preîntâmpină dezvoltarea diferitor tipuri de cancer, cum ar fi cel mamar, pulmonar sau de colon. Un studiu publicat în “Journal of Medicinal Food” arată că cei mai importanți antioxidanți sunt prezenți în pulpa și pielița piersicii.

Acidul clorogenic, unul din antioxidanții de seamă din compoziția piersicii, ajută la combaterea efectelor nocive ale radicalilor liberi. Acest antioxidant la fel are un efect anticancerigen și antiinflamator.

Recomandate astmaticilor

Datorită conţinutului ridicat de vitamina C (asigură aproape 75 la sută din necesarul zilnic al unui adult), piersicile şi nectarinele sunt recomandate persoanelor care suferă de bronşită cronică sau astm. O cură cu piersici îi poate ajuta pe copii să-şi recapete pofta de mâncare, iar pe convalescenţi să se refacă mai repede. După 14 zile, starea lor de sănătate se îmbunătăţeşte considerabil.

Remediu antiparazitar

Ceaiul din frunze de nectarine este util în tratarea infecțiilor parazitare intestinale, are acțiune calmantă, antispastică și slab purgativă. Infuzia se prepară din 30 g de frunze la 500 ml apă fiartă, se lasă să infuzeze 10 minute, apoi se strecoară. Se bea cîte o cană de trei ori pe zi, după mesele principale. Fiți cu noi pe facebook: