Fii Sanatos


Răceală sau gripă? Sfaturi pentru a preveni zilele mohorîte

21/01/19 (1461 vizualizari)

Răceală sau gripă? Sfaturi pentru a preveni zilele ce umbresc frumusețea sezonului rece.

A sosit acel moment al anului cînd începe smiorcăiala, nasul înfundat, tuse ș.a. Te simți obosit, ești sleit de puteri, stai lungit pe canapea zile întregi, și toate acestea datorită gripei... sau răcelii?!

Răceală sau gripă?

Sunt atât de mult asemănări între aceste două stări, încît uneori chiar și medicii pot face cu greu diferența.

Și răceala și gripa au simptome asemănătoare: tuse, nas înfundat, temperatură ridicată, pierderea poftei de mâncare, durere în gât... Doar că gripa este o boală mai prelungită, mai neplăcută, și poate asocia și alte simptome ca voma, diaree, somnolență pronunțată, dureri musculare.

Deși anevoioase, de cele mai multe ori, și răceala și gripa vor trece fără complicații. Totuși, în special gripa, poate fi periculoasă pentru gravide, persoanele vârstnice, copiii mici, și persoanele cu boli cronice, asociind deseori otite, pneumonii sau deshidratare.

Cât timp pot supraviețui germenii patogeni?

Microbii pot trăi în afara corpului uman diferite perioade de timp, și lucrurile care arată curate, în realitate pot fi contaminate cu bacterii. Purtătorii ideali pentru diferite microorganisme sunt copiii și jucăriile lor. Un studiu arată că 25% din ursuleții din pluș conțin bacterii asociate cu masele fecale și 1 din 5 ursuleți nu au fost niciodată spălați. Dacă copilul dvs. este bolnav, spălați și uscați bine jucăriile lor, apoi puneți-le în congelator pentru 24 de ore, pentru a distruge definitiv toți microbii.

Și pe suprafețe dure germenii supraviețuiesc o perioadă mai mare de timp.

Bronșiolita 6 ore
Virusurile gripale 24 ore
IRVA 4-6 ore
Intestinali (E.coli, Salmonella, Clostridium difficile)  4 ore
Norovirus (cunoscut ca germen provocator al vărsăturilor de iarnă) De la zile pînă la săptămîni


De fapt, nu e totul atât de jalnic și dramatic. Toți acești germeni patogeni pot fi distruși cu dezinfectante.

Dar, cu cât mai multe microorganisme ne întâlnim în copilărie, cu atât mai robust va fi sistemul nostru imunitar la vîrsta adultă. Fiți cu noi pe facebook:

Șase modalități de a evita răceala:

  1. Mănâncă „curcubeul” - asigurați-vă că regimul dvs. alimentar include toate culorile curcubeului. În general, cu cât sunt mai colorate fructele și legumele, cu atât mai multe vitamine și minerale conțin. Acestea sunt vitale în lupta sistemului imunitar împotriva microbilor.



  2. Odihna - sănătatea ta este foarte mult influențată de cantitatea și calitatea somnului. Nu priva organismul tău de acest răsfăț prețios!



  3. Activitatea fizică - o activitate fizică moderată, îndrumată și executată corect, practicată zilnic, va îmbunatăți sănătatea și calitatea vieții tale.



  4. Păstrează curățenia - strănută într-un șervețel, apoi aruncă-l și spală-te bine pe mâini. Șterge bine suprafețele cu un gel antibacterian.



  5. Imunizarea - persoanele supuse riscului, cum sunt vârstnicii sau bolnavii cronici, trebuie să consulte medicul cu privire la vaccinare.



  6. Dacă ești bolnav - stai acasă! Stopează răspândirea infecției stând acasă și concentrându-te mai bine asupra recuperării. Menține-te hidratat, controlează temperatura corporală, dozarea vitaminei C și zincului.

Spune DA sănătății!