Fii Sanatos


Pepenele verde - deliciul verii

14/07/18 (603 vizualizari)

Nu există fruct mai potrivit pentru vara aceasta incendiară decât zemosul pepene roșu (harbuzul). Este vedeta care ne potoleşte setea, ne încântă mirosul şi papilele gustative cu a lui savoare proaspătă şi gust de un dulce inconfundabil. 

Scriitorul Mark Twain spunea despre acest fruct că „Este un produs de lux al acestei lumi. Când îl guşti, îţi dai seama ce mănâncă îngerii.”

Puțini știu că, de fapt, pepenele verde este în sine o legumă, ce face parte din familia castravetelui și a dovlecelului. 100 de grame de pepene conţine 30 de calorii, 1 g de fibre, 10 g de zahăr, 1 g de proteine, vitaminele A, C, E, D, niacină, tiamină, vitamina B6, B12, acid pantotenic şi minerale precum fierul, calciul, magneziul, manganul, potasiul, fosforul, zincul, seleniul etc.

Înlătură oboseala

Vă simţiţi obosit? Faceţi o cură de pepene de 2-3 săptămâni. Şi nu consumaţi doar partea roşie, ci şi coaja albă pentru că are citrulină care îmbunătăţeşte circulaţia sanguină, dar şi funcția sistemului imunitar. Şi tot în coaja albă există siliciu, un element indispensabil pentru sistemul osos.

Crește potența

Gata cu viagra! Pepenele roşu a căpătat de curând şi titlul de viagra naturală! Cercetătorii texani au găsit o alternativă care produce aceleași beneficii ca și pilula albastră, însă fără efecte adverse: pepenele verde. Oamenii de știință de la Texas A&M's Fruit and Vegetable Improvement Center au tras o concluzie îmbucurătoare pentru bărbații cu probleme de potență. Pepenele verde conține citrulina, o substanță ce relaxează vasele sanguine și crește libidoul masculin.

Remediu-minune pentru un ten sănătos

Pepenele roşu este o sursă excelentă de nutrienţi şi pentru piele. Există numeroase tratamente cosmetice pe bază de pepene roşu care îţi vor face pielea fină şi strălucitoare, iar acest efect este datorat conţinutului bogat în apă al pepenelui roşu (peste 90%). Astfel, pepenele roşu este ideal pentru hidratarea tenului uscat, exfoliază delicat pielea şi stimulează producţia de colagen, conferind fermitate tenului.

Reduce riscul cardio-vascular

Conţinutul scăzut de grăsimi, colesterol şi nivelul crescut de antioxidanţi (licopenul) din pepene transformă acest fruct într-un aliat de nădejde în lupta cu radicalii liberi, protejând astfel vasele de sânge şi împiedicând îngroşarea pereţilor arteriali. Pepenele verde este o sursă bună de potasiu, recunoscut pentru puterea sa de a ajuta la menținerea sub control a tensiunii arteriale. O felie medie de pepene conține 10% din cantitatea de potasiu recomandată zilnic.

Coaja sa mai conţine și citrulină – aminoacid care are rolul de a relaxa şi dilata vasele de sânge, reducându-se în acest mod stresul oxidativ, responsabil de majoritatea proceselor inflamatorii apărute în corp.

Reduce riscul de dezvoltare a cancerului

Un studiu realizat în China în 2009 arată că femeile care consumă frecvent pepene roşu au mai puţine riscuri de a se îmbolnăvi de cancer mamar, datorită antioxidanţilor şi compuşilor care distrug celulele canceroase. Alt studiu publicat în Jurnalul american de nutriţie arată că, la pacienţii care fac tumori de colon, nivelul licopenului din sânge este semnificativ scăzut. Încă un studiu publicat în aceeaşi revistă arată că bărbaţii cu un consum mare de licopen îşi reduc cu peste 85% riscul de a suferi de cancer de prostată.

Preîntâmpină formarea calculilor renali

Conţinutul crescut de potasiu din pepenele roşu este extrem de important în prevenirea formării calculilor renali şi dizolvarea acestora prin reducerea concentraţiei de acid uric din sânge, iar apa, în concentraţie de peste 92% are proprietăţi diuretice, făcând din acest fruct un ajutor în procesul de detoxifiere şi slăbire.

Potențialul semințelor

Semințele de pepene verde trec neobservate, dar potențialul lor este enorm. Cine nu consumă semințe de pepene verde trebuie să știe că risipește o importantă sursă de fibre, minerale, proteine și grăsimi.

Ca și în cazul semințelor de floarea-soarelui ori de dovleac, principalul element component al cojilor semințelor de pepene verde este fibra, iar sămânța din interior se evidențiază prin abundența de substanțe nutritive. În semințele de pepene verde, cantitatea de magneziu (515mg/100g) și oligoelemente precum zincul (10,2mg/100g) și manganul (1,6 mg/100g) este deosebit de relevantă. În plus, este de remarcat aportul de proteine (28,3g/100g) și de grăsimi (47,4g/100g), mai ales polinesaturate (28,1g/100g).

Există însă și un inconvenient, deoarece semințele de pepene verde se digeră greu. De aceea, ar trebui să se consume ”o mână” de semințe pe săptămână. Pentru a se evita tulburările gastrice, se recomandă ca semințele de pepene verde să fie consumate după ce sunt uscate în cuptor și mărunțite. Dacă sunt decojite, se pierde aportul de fibre, pe care Organizația Mondială a Sănătății (OMS) le recomandă pentru o funcție intestinală corectă.

NB! Cel mai important amănunt în legătură cu pepenele este faptul că trebuie consumat la scurt timp după ce îl tăiaţi. Se oxidează uşor şi îşi pierde din calităţile nutritive. Fiți cu noi pe facebook: