Fii Sanatos


Masa de Paști poate fi o adevărată bombă pentru sistemul digestiv, ne spune Dr. Verginia Ciobanu, medic gastroenterolog

28/04/19 (626 vizualizari)

Sărbătorile de Paști sunt multașteptate, iar răsfățul cu bucatele tradiționale este inevitabil. Totuși, după o perioadă îndelungată de post alimentar, atunci când organismul este privat de produse pe bază de proteine și grăsimi de origine animală, mesele copioase reprezintă un adevărat pericol pentru sănătate. 

Dr. Verginia Ciobanu, medic gastroenterolog, IMSP AMT Buicani, ne deschide secretul sănătății în perioada sărbătorilor și nu numai.

Dna doctor, de ce se întâmplă ca în perioada sărbătorilor de Paști să ne adresăm mai des la medic?

Paștele este o sărbătoare așteptată de toți, este momentul de liniște sufletească și revedere a celor dragi. Gospodinele pregătesc o sumedenie de delicii gastronomice, gustoase, aromate și frumos aranjate, care te îmbie să le guști. Și, iată aici e momentul cheie. După respectarea unei perioade îndelungate de post, organismul are nevoie de readaptare pentru a digera produsele alimentare precum carne, ouă, grăsimi, lactate etc.. Însă, pofta e prea mare și nu ne lăsăm până nu gustăm din toate! Astfel, facem abuz alimentar și suprasolicităm tractul digestiv într-atât, încât adresarea la medic nu poate fi amânată mult timp.

Cum putem evita aceste situații neplăcute?

De fapt, e simplu. Trebuie doar să ținem cont de anumite reguli. Una dintre aceste este asortarea și consumul corect al produselor alimentare. Astfel, carnea o asortăm cu legume ca roșii, castraveți, conopidă, broccoli, în stare crudă sau prelucrate termic. În schimb, nu se recomandă combinarea acesteia cu fructe.

Friptura, maioneza, sosurile condimentate au un conținut înalt de grăsimi, sunt foarte sățioase și se recomandă să fie consumate separat. La fel și cozonacul, produsele de patiserie, trebuie consumate separat, între mese. În caz contrar, vom deregla funcția ficatului și vezicii biliare, ducând la indigestii și colici biliare.

În timpul meselor festive alternați consumul de crudități cu alimente prelucrate termic.

Fructele se consumă separat înainte de mâncare.

De ce nu se recomandă asortarea cărnii cu fructe?

Se cunoaște că pentru prelucrarea unor fructe sunt necesare enzimi alcaline, iar pentru prelucrarea produselor de origine animală ca carnea și grasimi, este necesar suc gastric și fermenți acizi. Acum, să ne amintim câte ceva de la orele de chimie: bazele alcaline în prezența acidului clorhidric se inactivează și ca rezultat, duc la eliberarea de gaze. Deci, inhibarea enzimelor necesare pentru digestie va face ca digerarea alimentelor să fi mai îndelungată, alimentele să se rețină mai mult timp în stomac, provocând senzația de greutate în stomac, indigestie și meteorism.

Recomand ca fructele să fie consumate înainte de mese, deoarece au un conținut bogat în diferite substanțe ca fructoză, zaharoză, dextroză, care micșorează secreția sucului gastric și ne scade pofta de mâncare.

Cine apelează cel mai frecvent le serviciul de urgență în această perioadă?

De regulă, predomină apelurile persoanelor cu probleme digestive. Abuzul de produse alimentare, alcool sau cafea, în special dacă a fost respectat tot Postul Mare, pot declanșa crize de pancreatite, colici biliare, colite, gastrite sau acutizările ulcerelor gastro-duodenale.

Bucatele tradiționale servite la masa de Paști, precum carnea de miel, sunt greu digerabile și trebuie consumate proporționat, îndeosebi de persoanele cu diskinezii biliare, hepatite cronice și ulcer, dar și de cele cu afecțiuni ale sistemului cardiovascular. Aceste persoane trebuie să respecte dieta recomandată de medic.

În general, persoanele cunoscute cu afecțiuni cronice digestive trebuie să fie foarte prudente. De regulă, acești pacienți au la domiciliu ceaiuri coleretice, preparate enzimatice, preparate antacide ș.a.

Trebuie să fie precaute și persoanele ce suferă de alergii alimentare, în special la ouă, lapte, alune, nuci, ciuperci, citrice, ciocolată, căpșuni, fragi ș.a.

Ce simptome trebuie să ne pună în gardă?

Dureri gastrice, colici, meteorism, febră, dereglări de scaun, scaun frecvent și neoformat, vome, reprezintă situații ce necesită adresare la medicul curant sau la serviciul de urgență.

Ce bucate sănătoase puteți recomanda pentru masa festivă? Ne puteți spune mai detaliat cum să asortăm corect produsele alimentare?

Sunt unele reguli de combinare corectă a produselor alimentare:

  1. Proteinele de origine animală (carne, pește, ouă, brânzeturi) se asortează corect cu legume bogate în fibre vegetale (spanac, roșii, castraveți, ardei, broccoli, varză) și niciodată cu legume ce conțin amidon.
  2. Legumele și produsele ce conțin amidon (cartof, porumb, orez, pâine, făină, paste făinoase) nu se combină cu alimente bogate în proteine (friptură cu pireu de cartofi sau cartofi prăjiți, pește cu orez ș.a.). În schimb, se potrivesc perfect fiind asortate cu leguminoasele (fasole, mazăre, soia, naut, linte), crescând astfel valoarea biologică a proteinelor.
  3. Legumele fără amidon, ce conțin fibre vegetale, pot fi combinate cu carne, brânzeturi, nuci, semințe, grăsimi și uleiuri.
  4. Alimentele grase (unt, untură, uleiuri, slănină) se asortează corect cu verdețuri, deoarece sărurile minerale ușurează descompunerea grăsimilor. Dar, nu se recomandă a fi combinate nici cu proteine, nici cu produse bogate în amidon.
  5. Nu se recomandă asocierea carbohidraților (paste, cereale, cartofi, pâine, dulciuri) cu grăsimi (șuncă, unt, smântână), dar și cu proteine (brânză, paste, carne, ouă). În general, stomacul nu poate digera 2 alimente concentrate, de exemplu carne și brânză sau carne și leguminoase.
  6. Se acceptă și se recomandă combinarea proteinelor cu grăsimi.
  7. Carbohidrații (zaharuri și amidon) se pot consuma separat, la o masă.
  8. Laptele are o compoziție particulară, de aceea se asociază greu cu alte alimente. El nu trebuie adăugat nici în cafea, deoarece preungește durata de digestie a acesteia.
  9. Fructele acide (citrice, mere, fructe de pădure) nu se combină cu cele dulci (banane, pere, mango etc.). Fructele acide pot fi combinate doar între ele, la fel ca și fructele dulci. După cum am mai spus, ele se consumă pe stomacul gol, cu 30 min până la masă sau la 1-2 ore după masă.
  10. Nucile și alunile se consumă separat, în cantități mici. Dacă folosiți nuci sau semințe în salată, atunci nu adăugați ulei.
  11. Apa ajută la digestia și evacuarea corectă a alimentelor. Ea nu se consumă în timpul meselor, dar cu 30 min înainte de masă sau cu 1-2 ore după masă, deoarece va scădea secreția sucului gastric și aciditatea atât de necesară pentru digestia alimentelor grase.

Acesta este un tabel care vă poate ajuta în selectarea mai ușoară a produselor alimentare pe masa de sărbătoare:

Durata digestiei alimentelor:

  • Apa - 0-15 min;
  • Sucuri din legume și fructe crude – 15 – 30 min;
  • Legume crude, verdețuri, germeni și vlăstari în stare crudă – 40 min – 2,5 ore;
  • Fasole, ulei, cereale, naut, linte, cartofi, legume cu conținut mare de amidon – 1,5 – 4 ore;
  • Nuci, semințe crude – 2 – 4 ore;
  • Diverse tipuri de carne, pește, crustacee, lactate procesate – 4 – 10 ore.

Ce părere aveți despre băuturile carbogazate, sucuri?

Ce ține de băuturile carbogazoase, eu sunt împotrivă! Doar ocazional. Nu știu de ce mulți le preferă. Poate de aceea că datorită bulelor de gaze, amăgesc stomacul, apărând senzația de sațietate și plenitudine gastrică. Un alt lucru neplăcut care poate apărea după consumul apei gazate sunt crampele gastrice.

Apele minerale tot nu sunt recomandate, din cauza surplusului de minerale, care duc la formarea de calculi în rinichi și vezica biliară.

Sucurile constituie tot un supliment alimentar, care trebuie să se asimileze. Nici ele nu sunt recomandate să fie servite în timpul mesei.

Cea mai recomandată băutură este apa plată. Nu uitați să consumați 2-2,5 litri de apă în zi.

Și băuturile alcoolice?

Băuturile alcoolice trebuie consumate cu prudență, indiferent de starea de sănătate.

Un sfat pentru toți?!

Pentru a evita situațiile neplăcute, recomand consumul rațional și cumpătat al deliciilor gastronomice. Iar, între mese recomand plimbările în aer liber, pentru a stimula evacuarea gastrică și a ameliora digestia. Fiți cu noi pe facebook:

Vă doresc Paște Fericit, alături de persoanele dragi!