Fii Sanatos


Sărbători de iarnă... fără prejudicii pentru sănătate!

26/12/17 (603 vizualizari)

 

Zăpadă, miros de brad și mandarine, luminițe în jur… sărbătorile de iarnă sunt în toi… sărbători pline de farmec și magie…

Dar…cum să ”trecem” ușor peste mesele bogate, cum să evităm indigestia și să fim în formă până la sărbătorile din primăvară?! Iată ce recomandă nutriționiștii!

Regula de aur: planificați un regim alimentar adecvat, care în ciuda oricărui fapt, va preîntâmpina unele consecințe nedorite ale sărbătorilor.

  • Faceți un efort și mâncați porții mici! Alimentele cu un conținut crescut de proteine asigură o secreție mai uniformă a acidului din sucul gastric.
  • Serviți apa între mese, deoarece consumată în timpul meselor, vă va balona.
  • Evitați situațiile stresante în timpul mesei. Mâncați încet, într-o atmosferă calmă, relaxată...și mestecați alimentele bine!
  • Mențineți masa corporală optimală. Excesul ponderal exercită o oarecare presiune asupra organelor interne și stomac, deranjând astfel digestia.
  • Mențineți postura verticală (în picioare sau așezat) pe parcursul a 30 de minute dupa masă.
  • Serviți ultima masă cu câteva ore înainte de culcare. Dacă vă culcați imediat după mâncare, crește probabilitatea apariției refluxului gastro-esofagian.

Iar pentru a face față la o masă de sărbătoare, EVITAȚI:

  • Să gustați din toate felurile de mâncare

Evident că masa festivă, care are menirea să-i bucure pe cei dragi, este organizată din timp și foarte minuțios. Celor prezenți le fug ochii după toate. În farfurie se adună un munte de bunătățuri, iar în stomac – o adevărată vinegretă. Însă, enzimele digestive, secretate de pancreas, cu greu pot face față acestei suprasolicitări. Prin urmare, se dezvoltă un proces dispeptic de fermentație și putrefacție, exprimat prin greață, senzația de greutate în stomac, arsuri, balonare, iar în cazuri severe – vomă și diaree.

Ce puteți face? - Metoda "de toate câte un pic" este complicată. Nici nu veți observa cum veți mânca mai mult decât la o cină obișnuită. Deci, nu încercați să gustați din toate! Nu este prima și nici ultima dată când veți gusta din astfel de delicii.

  • Să vă înfometați pe parcursul zilei

Se întâmplă să petreceți o zi întreagă la bucătărie pregătind felurite de-ale gurii, dar să nu luați o masă decentă, "ca să lăsați spațiu în stomac” pentru cina de seară?! – Seara, suplinind spațiul din stomac, veți încerca să mâncați tot ceea ce nu ați mâncat pe parcursul zilei, ba chiar și mai mult. Însă acest lucru duce nu doar la câteva kilograme în plus, dar și la problemele sistemului digestiv, deoarece acesta este obligat să se reprogrameze drastic de la un regim la altul.

Cum procedați? – Mâncați obișnuit pe parcursul zilei, nu uitați nici despre micul dejun, nici despre cină. Iar dacă masa festivă e programată pentru mai aproape de miezul nopții, atunci se recomandă să cinați la o oră obișnuită.

  • Să petreceți timpul doar la masă

Deseori evenimentele sunt petrecute doar în jurul mesei. Iar când ne sculăm, avem senzația că stomacul este plin cu pietre. De fapt, organele tractului gastrointestinal nu au suficient timp pentru a produce enzimele necesare pentru digestia cantității de hrană ingerată.

Ce puteți face? - Dansați! Iar în cazul în care dansul nu e prevăzut în program, ajutați gazda să adune de pe masă, plimbați-vă prin casă, sau pur și simplu discutați. În acest timp carbohidrații vor reuși să se asimileze, va crește nivelul de zahăr din sânge și va scădea pofta de mâncare.

  • Abuzul alimentar pe timp de noapte

Multe mese festive se petrec până la miezul nopții, ceea ce iarăși nu este acceptat de sistemul nostru digestiv. Conform legilor fiziologiei, organele tractului gastrointestinal pe timp de noapte trebuie să se odihnească, iar în ajunul Anului Nou, de exemplu, ele sunt nevoite să lucreze în regim de urgență.

Ce puteți face? - Serviți cina la orele 18-19, iar noaptea organizați o masă cu gustări, salate de legume, fructe. Iar prăjiturile și produsele de patiserie ar fi bine să le amânați pentru dimineața.

  • Consumul de șampanie pe stomacul gol

Șampanie și ciocolate – obiceiul angajaților de a sărbători ceva, la sfârșitul zilei de muncă. Dar, șampania conține dioxid de carbon, care irită esofagul și mucoasa stomacului, provocând esofagita și gastrita. În plus, pe stomacul gol crește absorbția de alcool, astfel încât este simplu să amețești, chiar și după un pahar.

Cum procedați? - Nu serviți băuturi alcoolice sau carbogazoase pe stomacul gol. Dacă totuși se prevede o serbare la care va apărea necesitatea să serviți băuturi alcoolice, atunci se recomandă mai întâi să luați masa. Orice alimente consumate anterior, au un efect de neutralizare a alcoolui și reduc absorbția acestuia.

  • Mâncați salate încă trei zile după sărbători

De obicei, în zilele de sărbătoare bucatele sunt pregătite în cantități atât de mari încât nici cei foarte străduitori nu au forță să o consume. Prin urmare, salatele, cărnița și peștele își mai găsesc loc în frigider pe parcursul a încă două-trei zile. Produsele alimentare procesate termic, nu pot fi păstrate la frigider mai mult de două zile. Iar salatele cu maioneză sau uleiuri vegetale, trebuie consumate doar pe parcursul zilei în care au fost pregătite. În caz contrar, riscăm să facem o intoxicație alimentară.

Ce puteți face? - Nu gătiți în cantități mari. Nu lăsați alimentele neconsumate pe masă, ci plasați-le în cutii din sticlă sau plastic cu capac, sau acoperiți-le cu peliculă alimentară și puneți-le imediat la frigider. Fiți cu noi pe facebook:

La Mulți Ani!!!