Fii Sanatos


Tot ce știai și nu știai despre căpșună – regina fructelor!

20/10/17 (1887 vizualizari)

Căpșuna – deliciul parfumat și gustos al sezonului, cu o multitudine de beneficii terapeutice și nutritive.

În 100 de grame de căpșuni se conțin circa 60mg vitamina C (70% din doza zilnică recomandată), 10% din necesarul de vitaminele grupului B, și o doză importantă de vitamina K. Se mai conțin și vitamina A, E, PP, antioxidanți (fenoli-antocianine și elagitanine), acid folic (indispensabil pentru femeile gravide), minerale (fier, calciu, magneziu, potasiu, molibden, cupru, fosfor, iod ș.a.), dar și fibre, care ușurează procesul de digestie. Grație acestei compoziții, contribuie la menținerea integrității țesuturilor, unghiilor, părului, sănătății pielii, favorizând fortifierea oaselor și dinţilor.

Beneficiile cășunilor:

  • remediu perfect pentru revitalizarea organismului după perioada lungă de iarnă, stres, activitate fizică și intelectuală intensă. O cură de căpşuni pe parcursul a două săptămâni este indicată tuturor celor care vor să scape de toxinele acumulate în sezonul rece;
  • adjuvant în diabet. Oamenii de știință au descoperit că polifenolii din căpșuni ajută la echilibrarea zahărului din sînge. Ele conțin puține zaharuri, dar și vitamina E, care este hipoglicemiantă. În plus, căpșunile proaspete au un indice glicemic foarte mic: 25;
  • acid folic conținut în căpșuni, previne apariția malformațiilor fătului și contribuie la dezvoltarea armonioasă a acestuia;
  • căpșuna – prietenul adevărat al inimii – nu întîmplător au aceeași formă. Căpșunile conțin potasiu în cantitate medie - 150 mg/100g, mineral cunoscut pentru efectul său pozitiv în reglarea tensiunii arteriale. În plus, căpșunile contribuie la scăderea colesterolului ”rău„ (LDL) din sînge;
  • previn accidentele vasculare. Antocianii şi quercitina – antioxidanţi puternici pe care îi găsim în căpşuni, previn formarea cheagurilor de sânge – principalii factori de risc în apariţia atacului cerebral. De asemenea, conţinutul crescut de potasiu din căpşuni a fost asociat cu un risc mai mic de accident vascular;
  • datorită proprietăți sale antiinflamatoare și tonice asupra sistemului vascular, căpșunile preîntâmpină dezvoltarea varicelor și hemoroizilor;
  • este dovedit științific faptul că consumate zilnic, căpșunile întăresc sistemul imunitar;
  • studiile efectuate de-a lungul timpului au dovedit eficiența căpșunilor în lupta contra cancerului, prevenirea degenerescenței maculare, reumatismului și bolilor cardiovasculare
    • cea mai recentă cercetare arată că consumul de căpșuni îmbunătățește calitatea globulelor roșii din sânge, prevenind astfel stresul oxidativ, considerat principalul factor declanșator al bolilor autoimune, cancerului, îmbătrânirii și inflamației;
    • Într-un experiment realizat pe animale de laborator, cercetătorii europeni au reușit să demonstreze că, dieta pe bază de căpșuni poate reduce efectele nocive ale consumului de alcool în exces, prevenind apariția ulcerelor și ajutînd în procesul de refacere a mucoasei stomacale. Ei consideră că aceste efecte benefice ale căpșunilor se datorează nu numai prezenței antioxidanților și a numărului ridicat de compuși fenolici (antociani), ci și datorită enzimelor speciale din fruct. Acestea ajută la stimularea secreției de mucus care protejează stomacul;
    • un alt studiu realizat de cercetătorii Universității de Medicină Harvard a scos la iveală faptul că, un consum regulat de căpșuni (și alte fructe colorate) duce la scăderea puseelor reumatice, reduce inflamațiile articulațiilor și acționează la fel ca și medicamentele pentru dureri (acidul salicilic, conținut de aceste fructe unice, ajută la reducerea durerii în articulaţii).
  • căpșuna – prietenul adevărat al siluetei – este produsul excelent pentru curele de slăbire. 100g de căpșuni au doar 32 de calorii, 90% - apă, zero grăsimi și trei grame de fibre solubile, inducând senzația de sațietate. Iar vitamina C, stimulează metabolismul și ajută la arderea rapidă a caloriilor;
  • diuretic natural – scad tensiunea arterială, favorizează eliminarea acidului uric, toxinelor și excesului de colesterol;
  • învingătoare în luptă cu depresia – folaţii din căpşuni ţin sub control nivelul de homocisteină, substanţă care în exces poate interfera cu producţia de hormoni ai fericirii (serotonina, dopamina şi norepinefrina), responsabili de buna-dispoziţie, odihnă şi pofta de mâncare;
  • factor de protecție împotriva UVA. Studiile arată ca extractul de căpșuni aplicat pe piele acționează ca un scut împotriva radiațiilor ultraviolete. Potrivit cercetătorilor, extractul de căpșuni (0,5 mg/ml) prezintă o activitate fotoprotectoare și reduce deteriorarea ADN-ului. Oamenii de știință suspectează că anume pigmenții care dau fructelor culoarea roșie ar fi responsabili de aceste efecte, având o importantă acțiune antiinflamatorie, antioxidantă, antitumorală și pot modula procesele enzimatice;

Atenție! Deși sunt delicioase, căpșunile pot fi foarte alergice, provocând urticarie. De aceea, se recomandă să nu fie consumate de copiii sub 4 ani și de persoanele cu predispoziție la alergii.

Cure cu căpșuni!

  • cure numai cu căpșuni, timp de 10 zile: 0,5-1,5 kg de căpșuni, în amestec cu miere. Această cură este benefică în caz de hipertensiune, obezitate și constipație cronică.
  • cure de 300-500 g, pînă la 1-1,5 kg pe zi, timp de 7 zile: în caz de obezitate, reumatism articular, gută, litiază urinară și biliară, constipație cronică și diabet. După o pauză de o săptămînă, cura se poate relua pe o durată de pînă la 14 zile.
  • în caz de oxiuri, se consumă 500 g de căpșuni dimineața, pe stomacul gol, fără a consuma altceva pînă la prînz.
  • suc natural de căpșuni, pentru persoanele cu anemie. Este indicat ca sucul de căpșuni să se amestece, în cantități egale, cu lapte sau cu ouă de prepeliță: 500 g de căpșuni și 10 ouă de prepeliță se amestecă foarte bine (cu mixerul). Crema obținută poate fi îmbunătățită cu 2-3 linguri de miere, scorțișoară și vanilie, după gust.


Și nu în ultimul rând! – răsfăț pentru față – cele mai delicioase măști pentru hidratare și luminozitatea tenului!

  • În cazul unui ten gras, se poate folosi masca din căpșuni zdrobite, amestecate cu puțin talc sau caolin, la care se adaugă cîteva picături de zeamă de lămîie. Se lasă 20 de minute, după care se clătește fața cu apă călduță.
  • Masca din căpșuni zdrobite, amestecate cu albuș de ou. Se aplică pe față pentru 20-30 de minute, după care se clătește cu apă.
  • Masca anti-acnee: căpșunile conțin acid salicilic și vitamina C, avînd rol de exfoliere; o jumătate de cană de căpșuni, proaspete sau congelate, la care se adaugă 3 linguri de argilă și 1 lingură de iaurt. Se zdrobesc bine căpșunile, până cînd se formează o pastă omogenă. Se amestecă cu celelalte ingrediente și se aplică pe față, gît și decolteu, timp de 15 minute. Se spală cu apă caldă. De asemenea, frunzele de la căpșuni pot fi folosite sub formă de ceai aromat și purificator. Local, este util în caz de inflamații și abcese ale gurii și gingiilor.
  • Sucul parfumat din căpşuni proaspete este cea mai bună loţiune, un “leac miraculos”, care elimină petele maronii cauzate de vârstă și îndepărtează pistruii.

NB! Este important de știut faptul că aceste fructe nu pot fi păstrate mult timp la frigider, deoarece fiind tratate cu nitrați, pot dezvolta o ciupercă ce este cancerigenă. Sfatul experţilor este de a le consuma în termen de două zile după ce au fost culese. Dacă totuși doriți să păstrați fructele în frigider, nu trebuie să fie spălate înainte. Fiți cu noi pe facebook: